aMartorell.com

L�App cultural de l�Ajuntament de Martorell   
Festes majors
Article realitzat per: Joaquim Parera

Estiu, en teoria temps de repòs, de alliberament, vacances, sortir, festejar... festejar el que?. Després de tants anys en que cada estiu molts pobles celebren les seves festes majors (o pestes furtors, com es prefereixi) un es pregunta: realment saben que celebren i perquè ho celebren?. Tenint en compte que cada cop més el mateix concepte de tradició varia segons gustos estètics i polítics de les èpoques i que les mateixes celebracions son cada cop més un reflex de la influència mediàtica i que la cultura popular pròpiament dita ha desaparegut en favor de subcultures anomenades “urbanes” que tenen més a veure amb els barris marginals de Nova York que no pas amb aquest país, realment val la pena seguir celebrant les anomenades FESTES MAJORS?.

El que abans era una representació d’una manera de ser, d’una identitat específica de cada poble o barri ara simplement s’ha convertit en una mena de simple exhibicionisme populista.
Pocs poble, ciutats o barris saben que es el que celebren, de fet molta gent li importa un bledo que es celebri al seu poble mentre això l’autoritzi a emborratxar-se i fotre l’animal com si d’un vulgar fanàtic del futbol es tractés.

Si veiem molts barris tant de poble com de ciutat tots semblen ja tallats per el mateix patró, una mateixa estètica, una mateixa música... son barris intercanviables que han agafat com a model EL BRONX o els barris de LOS ANGELES com a model estètic, fins hi tot molts regidors i tècnics municipals en les festes de barri (o poble) celebren el que diuen “peleas de gallos” en que uns “cantants” surten en parelles sobre un escenari a insultar-se mútuament, no se sap perquè han adoptat aquesta mena d’activitats, diuen que es per evitar que les bandes es barallin, però carai, quines bandes tenim aquií? suposo que es més barat fer això que no pas invertir en educació.

Actualment les festes majors estan totes tallades per els mateixos patrons, totes porten els mateixos cantants, es fan les mateixes activitats hi ha els mateixos “rituals”, ben poca cosa varia d’un poble o un barri a l’altre, simplement ja son festes sense cap mena d’entitat pròpia, sense personalitat.

Les festes majors, la veritat es que fa anys que no tenen raó de ser, es fan per pura inèrcia de la mateixa manera que es celebra la setmana santa, el nadal, cap d’any o Sant Joan, son coses que es celebren perquè sempre s’ha celebrat i res més i no val la pena buscar cap altre raó, es el que hi ha.

Potser tant les festes majors com el nadal, com el cap d’any, com sant Joan o la setmana santa es tindrien d’abolir, al cap i a la fi ja no tenen una veritable raó de ser i fer veure que ho celebres no es més que un acte d’hipocresia.


Joaquim Parera
 

[ Fer comentari ]

Pilar
26/07/2012
09:09

hola, el que no em sembla bé com a veïna del barri de Torrent de llops ès que ems tingueu els tres dies de la festa amb sorolls i sense dormir fins les 5.30 del matí, podria estar mes repartida la cosa no?? que no tothom té festa ni vacances l'endemà!!!!!!!!

Antifesta Sorollenca
26/07/2012
20:48

Estic completament d'acord amb la Pilar, perquè els actes musicals fins les 5 de la matinada no es celebren a Can Oliveres? i no molesten a ningú. És inaguantable està 3 dies amb música fins les 5/6 de la matinada.

david pérez
01/08/2012
19:08

Primer de tot, el que anomenes "peleas de gallos" no es mé que una marca comercial que una determinada beguda energètica ha popularitzat, la resta, són simplement batalles, o baralles, que d'altra banda ni de bon tros son organitzades per tal d'evitar que les bandes s'atonyinin als carrers. Formen part d'una expresió artística com és el Hip-hop en la qual, el Rap, ne's la música més típica. El rap neix dels carrers, i es l'eina per tal d'expresar alló que no surt als diaris, ni a la TV.

David Pérez (II)
01/08/2012
19:18

Les batalles, serveixen simplement per divertir-se improvitzant sobre una base musical (en aquest cas Rap) i no difereixen gaire d'alguns cants populars catalans com els Garrotins o les Nyacres, on també s'improvitza tot parlant de la resta de participants. El hip hop, ens agradi o no, està arrelat, i cada vegada amb més força, als i les nostres joves i en molts casos serveix com a eina integradora.

David Pérez (III)
01/08/2012
19:24

Són molts els projectes contra l'exclusió social juvenil que tenen com a eix el hip hop, en qualsevol de les seves disciplines (Rap, Graffiti, break Dance, l'skate....) D'altra banda, es possible que les Festes Majors d'arreu estiguin plenes d'activitats com aquestes, però son en molts casos les que els i les joves demanen. Sense anar més lluny, no fa gaire es va organtizar un event similar a Martorell, coorganitzar per un colectiu de joves locals i la regidoria de joventut.

David Perez (IV)
01/08/2012
19:29

Ca n'oliveras va ser punt de trobada de molts adolescents amb iquietuts comuns. A més, l'activitat va estar inclosa dintre de les activitats de prevenció de les drogodependències. Les festes Majors no han de ser això? punt de trobada de tot un poble amb una inquietut comú: Martorell. I al igual que varen fer aquest joves, es com el poble hauria de crear les festes populars. Perque les FEstes Majors no tenen sentit quan es creen des dels despatxos.

david perez (V)
01/08/2012
19:34

Les festes Majors les han de crear les entitats locals, culturals, juvenils, esportives, musicals, artistiques.... No cal gastar-se el que no tenim portant al grup de moda, perque l'important es trobar-se, comunicar-se i crear esperit comunitari. Aquesta es la unica manera de que les festes tinguin peronalitat i identitat pròpia. Potser el que s'ha d'abolir es el caciquisme que s'apropia del que es del poble, per així poder-lo utilitzar per perpetuar-se en el seu poder. VISCA LES FESTES POPULARS

David Perez (VI)
01/08/2012
19:39

i es que abans de parlar// es impotant estar informat// perque si no es corre el risc// de que l'estiguis cagant.... al garrotin al garrotan... de la vera vera vera de Sant Joan....

Undemolts
02/08/2012
02:01

Per culpa de gent com la Pilar i l'Antifesta S., perdem fer actes al poble. A la Vila ja ha passat (concerts a la plaça de l'Esgésia, a les Carolines...), ja no es fan. Després no donem la culpa a l'Ajuntament que és un poble avorrit. Per tres festes a l'any i uns dies de gresca, no crec que us trasvalsi tant el son. De segur que sumen més els dies que sortiu a sopar i arribeu a les tantes, aguantat la resaca l'endemà. No foteu cony!!!

en Pilar a les 16:57 del dia 06/08/2012 ha replicat...
tot depen d com estiguis de salut!!!
en Roobinjut a les 18:22 del dia 18/08/2012 ha replicat...
Aquest poble NO passarà al'historia per les festes populars que si fan, si a sobre ens quiexem per que durant DOS nits El jovent pogui gaudir de les relacions personals i fer una mica de gresca, llavors on està la convivencia com a poble- I a més sent l'endemà festiu, excepte el darrer dia.
Undemolts
02/08/2012
02:06

Per cert, visc a la Vila, i dia a dia, tinc que aguantar motos "trucades" a tota llet pel mur, gent de festa cridant al carrer (aquests pocs, però si de tant en tant), aquest mes de ramadàn, nanos (i no tant nanos) fotent xibarri a les dotze i les dues de la matinada, i concerts del Progrés cada cap de setmana... i no em queixo. En aquests temps, només falta que prohibim la diversió. A'mos anda!!!!

en Joaquim a les 23:47 del dia 11/08/2012 ha replicat...
la diversió es pot trobar de moltes maneres, no cal oficialitzar-ho
Isabel
07/08/2012
13:16

Como miembro de la Junta de Vecinos de la Asociacion del Torrent de Llops quisiera Corregirles a Pilar y Antifiestas lo siguiente: 1) En el barrio solo hubo musica Dos dias NO Tres, Viernes y Sabado.Y en ambos se acabo a las 2;15 de la madrugada y de eso puede dar fe la Policia local que se le aviso..2) El domingo último dia de Fiestas en el Barrio se acabaron las Havaneras sobre las 21:15 y a las 22:30 estaba todo recogido..Por lo tanto la/os dos han debido equivocarse de Barrio.

en ardepsos a les 12:58 del dia 15/08/2012 ha replicat...
undefined
Antifestes Sorollenca
22/08/2012
17:45

Isabel, el comentari era per la festa major de Martorell, no per les festes del barri torrent del llops

Antifestes Sorollenca
22/08/2012
17:56

No estic en contra de la festa major, també tinc un fill de 16 anys i no va voler anar de vacances fins haver passat la festa major de Martorell, estic en contra de l'ubicació dels concerts. A casa meva tot el pis resonava i els vidres de tota la casa vibraven. No si podia dormir ni amb les finestres tancades, fins a les 5 de la matinada, mig hora per dormir perque no tots estem de vacances al mateix temps. Crec que ens podem posar d'acord amb un canvi d'ubicació, o fer-ho un any a cada barri

en Roobinjut a les 12:59 del dia 30/08/2012 ha replicat...
La ubicació crec que és en el millor lloc de Martorell, ja que NO hi han veients colindants a l'escenari i està dins del poble. Fer-ho a Ca n'Oliveras seria anar enrera 10 anys. Crec que soportar 3 nits de "festa" de 365 que té un any NO es cap sacrifici. Entre tots fem Martorell, tant a lhora de fer festa com per treballar per un Martorell més. . . viu !!!
en químico a les 22:55 del dia 03/09/2012 ha replicat...
estos que dicen que 3 días sin dormir no son nada.....que somos unos exageraos....etc, etc,.....bueno si no puedes dormir por el ruído y vas de turno de mañana, te levantas a las 5 ( sin haber pegado ojo, recuerdo, ) y luego tienes un trabajo con cierto riesgo, para uno propio y también para toda la población....pues cuando toque la sirena de alarma general y te entre el canguelo porque no sabes si vas a saltar por los aires, tú, tu familia y el pueblo entero en fiestas....
químico
03/09/2012
23:00

....piensa que el operario que se ha equivocado de botón ha tenido el " chumba-chumba " en su habitación y no ha podido dormir. Bah¡¡¡¡ no os preocupéis solo ha sido un mal ejemplo...a lo mejor el que no ha dormido es el cirujano que te va a operar ....o el taxista que te lleva...o el conductor de tren, etc, etc,.....

en Wanchi a les 12:15 del dia 05/09/2012 ha replicat...
Eii.... busqueu solucions, sigueu creatives! No teniu parentela o amics que visquin fora de la bombolla sorollosa? No podeu fer un apanyo amb ningú per a descansar aquelles tres tristes nits? Crec que exagereu massa.
evv
07/09/2012
22:48

si no podeis dormir venir a la vila que aqui se duerme que te cagas,os quejais por 3 dias pero aqui es siempre

[ Fer comentari ]

     

El teu comentari ...

La IP del teu ordinador és: 54.37.205.123  
Nom
Autentifica't amb facebook i el comentari es publicarà automàticament
Comentari
(màxim 500 caràcters!)
 
Quins caràcters hi veus?
 
>> Publicar comentari >>         
 
DlDmDcDjDvDsDg
25262728293001
02030405060708
09101112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405

Publicitat



-->









acpg

acpg





  Un producte de:

www.aMartorell.com