aMartorell.com

L�App cultural de l�Ajuntament de Martorell   
Marcar el territori
Article realitzat per: Jordi Serra i Massansalvador

Algunes institucions debaten ara la prohibició de vestimentes com el burca (inexistent a Catalunya) o el nicab (escadusser). Cal dir, però, que els arguments que s’han fet servir per justificar-ho no parteixen de cap raonament seriós.

No és feminista impedir a un grup de dones l’accés a cursos d’alfabetització, com s’ha fet a Lleida, i menys quan la mateixa autoritat reconeix que no ha parlat amb les afectades ni coneix la seva opinió. I afirmar, com s’ha dit, que aquestes dones no tenen criteri per saber què volen i què no, o que totes elles estan “forçades” i “torturades”, és simplement insultant.

Tampoc no té fonament l’excusa de la identificació personal. Aquestes dones no s’han negat mai a descobrir-se per ser identificades si cal, com es pot veure a les fotografies dels seus documents. D’altra banda, al carrer veiem habitualment molts gestos d’ocultació del rostre (cascos de motorista, barbes de Pare Noel, mascaretes...) més freqüents que el nicab, sense que això hagi plantejat mai cap debat sobre seguretat ciutadana.

Quin és, doncs, el motiu real de la prohibició simbòlica del burca? Tot indica que obeeix a la voluntat d’establir límits a la presència d’elements externs dins la nostra cultura. El nostre entorn està canviant, i haurem d’incorporar elements culturals que no coneixem i que no sabem com ni fins on ens afectaran. Per això diversos sectors socials demanen que es reguli d’alguna manera aquesta influència, que es marquin línies de seguretat que no es puguin traspassar per tal de preservar la “nostra” identitat.

És evident que una bona convivència no es fa creant zones prohibides ni línies vermelles, sinó amb espais comuns, buscant allò que ens uneix (que és molt) i no allò que ens separa. Es tracta d’entendre’ns i no d’ignorar-nos.

 

Jordi Serra i Massansalvador
Antropòleg

[ Fer comentari ]

fran
03/06/2010
18:41

Quina rabia que fan aquestes opinions!!! però com és pots pensar així. I tu ets antopòleg? Primer que si a Catalunya no existeix el burka la llei no hauria de molestar a ningú. Està molt bé si algú vol anar tot tapat o bé nu pel carrer. Si reclamem que no poden prohibir anar amb burka al locals públics per una falta de llibertat personal pq no és reclama poder anar nu a aquest mateixos locals. Que potser et penses que catalunya no te elements externs dintre de la seva cultura? però...

fran
03/06/2010
18:46

... qui t'ha donat el títol d'antropòleg. Si t'he de donar la meva opinió no han encertat ni una. Catalunya és tolerant a més no poder i ha absorvit elements externs tota la seva historia. I per sort som coherents. I espero que el seny català ens lliuri de les estupideses que ens crean les religions. Catalunya ha de continuar absorvint aquest elements externs però aquells que siguin útils i coherents. I sobretot que dignin a les persones. Però lleis han hagut sempre i perque vinguin de fora...

fran
03/06/2010
18:48

... això no vol dir que hagin de tenir més drets que els que vivim aquí. Treure el tema dels vels a les escoles. A mi mai m'han deixat anar en gorra a l'escola pq haurien de deixar que una noia porti un vel a classe. Això és un acte de xenofòbia? ridícul.

egodementis
04/06/2010
01:03

Completament d'acord amb tu fran. En Jordi pixa fòra de test. Diuen que els volem pendre llibertats, però segur que no són ells qui ens les prenen? Si hi ha algun conflicte entre un auctòcton amb un inmigrant, només els cal una frase: "eres un racista!". Amb això n'hi ha prou com perque et carreguin tota la culpa. Si algú d'aquí té una tenda d'aliments, que provi de vendre catifes, paelles i olles a costat de la carn. Sanitat s'us menja vius, a ells no. Nosaltre pagarem l'escola, ells no (encara

egodementis
04/06/2010
01:14

... que tinguin un sou de 1.200?). Teniu la targeta rosa pels medicaments?, ells si. Heu anat al marroc amb la vostra parella? Assegureu-vos de portar-li un mocador. Per què volen treure els crucifix de les escoles? Si no es permet cap símbol rel·ligiós, el seu tampoc. Penseu que a l'escola del meu fill Sant Jordi és la "Festa del Llibre" i Nadal la "Festa d'hivern", i tot per ells. I axís podria dir-ne moltes més. En definitiva, fer lleis com aquestes són positives per no perdre el nostre pais.

xavi
04/06/2010
08:17

en Martorell hay 2 mujeres que llevan burka, me cruce con una e incluso pare el vehiculo para verla, impresionante el marido delante y ella unos pasos atras, te dire que fue delante de la libreria de Alberto ... impresionante.

Mariona
04/06/2010
10:09

en comptes de posar-vos al costat de qui creieu que té amenaçada la seva llibertat us hi enfronteu amb el discurs de les imposicions. Jo estic farta de depilarme les cames, dels anuncis de ties primes i dels specials k. I això si que és una imposició, per a les dones (i també per als homes). En comptes de construir i sumar, resteu i diferencieu entre "ells" i "nosaltres". però pitjors per a tothom són els altres "ells" que decideixen com hem de pensar, què hem d'estudiar, de què hem de treballa

tximbito ta tximbita
04/06/2010
10:37

Estic força d'acord amb els teus raonaments. El tema dels mocadors o d'altres símbols és la imposició: tothom hauria de decidir lliurament si el vol dur o no. El problema és que moltes dones tampoc no ho decideixen: s'imposa el burka com eliminació d'identitat (sé una mica de què parlo) i realment psícològicament està rera un burka fa que t'inhibeixis i els que estàn al teu entorn, com no et veuen el rostre, t'acaben "ningunejant". Però almb l'última frase hi estic d'acord:

Cuajadita
04/06/2010
10:38

Recordo una obra d'uns de Martorell (Cracòvia?): era un concurs de bellesa amb representants d ediferents països. Em va impactar Miss Burka... El missatge era per a les dones: "digueu NO" si no ho voleu... En general, els teus arguments m'agraden Jordi.

ELENA, MESTRA.
04/06/2010
10:39

SOU UNS IGNORANTS, CREC QUE AMB AIXÒ ELS DELS COMENTARIS EN TENIU PROU PER AVUI.

Messi
04/06/2010
10:42

Ja s'ho faran, són elles les que es deixen manipular per l'islam que les converteix en serventes dels seus marits i del seu Déu. Elles són les que haurien de voler sortir d'aquest tipus de vida... Si espereu que això ho canviin els musulmans aneu arreglats, a ells ja els va bé... Jo ho respecto, però no hi estic d'acord, si volen portar vel, que el portin.... Però hi estan obligades o és pq volen? Algú té collons a preguntal's-hi?

en Mariona a les 16:45 del dia 04/06/2010 ha replicat...
Vaia telita messi: tu fas aquests comentaris perquè vols o perquè t'hi obliguen... nen, que no t'has relacionat mai amb cap persona que hagi vingut d'un altre país??? que no són extraterrestres: QUE SON PERSONES!!!
en Messi a les 15:00 del dia 07/06/2010 ha replicat...
Mariona, tu que n'opines? sorpren-me !! vull saber....
Rosa Grau Roig
04/06/2010
20:54

Per un costat la imposició de la burca, per l'altra la prohibició de la burca. Si fos una corda ja l'haurien trencat, però són dones i amb una gran fotlalesa si poden aguantar tanta pressió. Si no se les jutgés tant i se'ls hi dones una mica de suport, potser ja podrien plantejar-se què fer amb la burca, però ara ja deuen tenir prou feina amb viure cada dia.

Carlota
05/06/2010
20:35

Elles viuen imposades i com a societat model hem d'anar a educar i a ensenyar-los que és la llibertat suposo que tal i com es va civilitzar tot el planeta amb la nostra cultura, com és va massacrar i eliminar cultures senceres en nom del civisme. I no confonguem no dic que en altres cultures no existeix el patriarcat imposant i reprimint a les persones i en especial a les Dones. Però hem de tenir clar que aquí també passa i d'una forma igual de ferotge que s'amaga sota una aparença de...

Carlota
05/06/2010
20:45

... llibertat. Perquè alguna ha provat de no depilar-se i poder anar tranquil·lament sense sentir que és una marrana o una porca? O quantes Dones s'han de vestir per anar a treballar de forma denigrant? O quantes han de demostrar que són competents, sent la viva imatge de l'ordre i el perfeccionisme....? Si és que podem donar lliçons de moral i tot. Ara no només d'ocupar-nos de les cases sinó que a sobre hem de treballar en un món pècari on moltes dones cobren menys que els homes!!!

egodementis
09/06/2010
20:07

Reconec Carlota, que tens tota la raó en les teves paraules, però no generalitzem. El tema de la depil·lació és un argument massa sentit, doncs, proveu de dir-li a una dona: no cal que et depilis, t'estimo igual, o no vagis a la pelu, t'està molt bé el cabell aixís!. A veure què us responen. La frase "Libres domingos y domingas!", és només això, una frase. I el fet d'anar adeqüat per la feina, a aquests temps, ja són elles les que decideixen com tenen que anar... (segueix)

egodementis
09/06/2010
20:19

Tot just fa 50 anys, les dones, llibertat zero. Encara ara, moltes àvies no entenen que les seves nétes treballin en comptes de tenir el plat a taula per al seu marit. Estem avançant per a una completa igualtat de sexes, però encara ens queda molt, i a sobre només falta que imposin les seves costums per retrocedir en la lluita. La seva població creix, amb això les seves lleis i costums, i a la llarga per democràcia seràn les que valdràn, aixís que, aneu pensant en un mocador ben bonic.

[ Fer comentari ]

     

El teu comentari ...

La IP del teu ordinador és: 54.37.205.123  
Nom
Autentifica't amb facebook i el comentari es publicarà automàticament
Comentari
(màxim 500 caràcters!)
 
Quins caràcters hi veus?
 
>> Publicar comentari >>         
 

Març2024

DlDmDcDjDvDsDg
26272829010203
04050607080910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Publicitat



-->









acpg

acpg





  Un producte de:

www.aMartorell.com